КОНФЛІКТ

КОНФЛІКТ






Мета: розширити і поглибити  знання  учнів про  поняття  «конфлікт»; ознайомити  їх  із  психологічною  природою  конфлікту,  його  структурою;  розвивати  навички   ефективних  шляхів   розв’язання  конфліктних  ситуацій;  виховувати  толерантність, звичку в учнів уважно ставитися до товаришів,  почуття  відповідальності  за  свої  слова  і  вчинки.
Епіграф уроку Жити значить мати проблеми. Розв'язувати їх значить рости інтелектуально.
Дж. П. Гілфорд, психолог
Психолог 
У школі, на вулиці, в громадських місцях, вдома ми завжди спілкуємося з іншими людьми.
-         Які ви знаєте засоби комунікації (види спілкування)? (вербальними -мови та мовлення (усно чи письмово); невербальними(жести, міміка, пантоміміка, інтонація, тембр, сила голосу, різні сигнали та символи)
-         Назвіть які ви знаєте навички ефективного спілкування (уміння говорити, уміння слухати, уміння використовувати  невербальні  сигнали)
-
Вправа «Створи малюнок»                                                              
Подивіться на ці фігури (трикутник, коло, квадрат). З’єднайте їх разом,  намалюйте, як ви це бачите... (демонстрація 2-3-х малюнків)
Отже, ми з вами бачимо одні й ті ж самі речі по-іншому, іноді це і стає причиною непорозумінь і ще, зараз дізнаємось чого розгадавши ребус.
Розгадування ребуса
Діти, хто відгадав ребус?   Тут зашифроване слово «конфлікт».

Творча  робота  «Асоціації»
Психолог  на  дошці  пише  слово  «конфлікт».  Учні  повинні  по  черзі  називати  слова,  які  асоціюються  у  них  із  цим  словом.

Які емоції й асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
(боротьба,  зло,  агресія,  ненависть,  обзивання,  бійка,  лайка, удар,  сльози,  сум,  недовіра,  біль, сварка, образа).
-  Як бачимо, переважають негативні емоції й асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах?
(Пошуки істини (правдивість), відкриття, самоствердження тощо)
 То що таке  конфлікт?
     Слово «конфлікт» походить від латинського слова «confliktus» – зіткнення.
Конфлікт – це зіткнення протилежних думок, поглядів, інтересів, прагнень, дій, планів у свідомості й поведінці окремої людини  або групи людей.
Презентація  мультфільму  «Місток».
- Що спричинило конфлікт? (Не могли перейти місток.)
- Чи всі герої змогли вирішити конфлікт?(ні)
- Хто зміг розв’язати конфлікт та як? (Єнот та заєць. Єнот пригнувся, а заєць перепригнув)
Висновок:   часто розв’язати конфлікт можна набагато простіше, ніж здається на перший погляд.

Способи розв’язання конфліктів

Існують п’ять основних способів розв'язання конфліктів, давайте ми їх переглянемо,  запам՚ятаємо та будемо використовувати у своєму житті.
1.Ухилення  від конфлікту – коли людина не відстоює права, не хоче вступати в співпрацю для вирішення проблеми або просто відходить від вирішення конфлікту. Ви можете використовувати даний спосіб , коли проблема не настільки важлива для вас, коли ви не бажаєте витрачати сили на її рішення або коли відчуваєте, що перебуваєте в безвихідній ситуації. Застосовувати його можливо в тих випадках, коли ви відчуваєте себе не правим, і ви відчуваєте правоту іншої людини.

2.Пристосування або поступка – це спроба пом'якшити конфліктну ситуацію та зберегти стосунки.

Людина, діє спільно з партнером по спілкуванню, не бажаючи відстоювати свої інтереси. Цей спосіб використовується тоді, коли результат найбільш важливий для іншої сторони і не дуже важливий для вас. Ви можете використовувати такі дії, коли в даний момент необхідно пом'якшити ситуацію, а потім ви ще плануєте повернутися до вирішення цього питання, відстояти свою позицію.


 
3.Суперництво, конкуренція -  людина, яка застосовує цей спосіб, дуже активна і вважає за краще йти до вирішення конфлікту своїм особистим шляхом. Вона не зацікавлена у співпраці з іншими людьми, але  здатна навʼязувати власну точку зору, задовольняти свої цілі, тиснути на співрозмовника,будь якими методами. Цей стиль може бути ефективним, коли впевнені, що ваше рішення або підхід в даній ситуації правильний, і ви маєте можливість настояти на своєму, але таких людей уникають і не бажають з ними мати справу.

4.Компроміс – це врегулювання конфлікту через взаємні поступки.  
Використовуючи цей спосіб, люди сходяться на часткове задоволення бажань та інтересів кожної конфліктної сторони. Він найбільш ефективний в тих випадках, коли дві сторони бажають одного і того ж, але одночасно це неможливо. Ви бажаєте прийти до вирішення швидко, вас може задовольнити тимчасове рішення, ви готові змінити мету. Компроміс дозволить вам зберегти хороші взаємини.

5.Співпраця (уміння домовлятись) – цей спосіб  передбачає спільний пошук рішення, яке відповідає інтересам усіх сторін.  Використовуючи цей спосіб, людина активно бере участь у вирішенні конфлікту та відстоює свої позиції і  враховує при цьому інтереси іншої людини.  Обидві сторони хочуть спільно розв’язати проблему, готові обговорювати суть конфлікту для пошуку рішення, яке влаштовуватиме всіх,  поважають одне одного, уважно слухають, уміють поступатися одне одному. Як наслідок— стосунки зміцнюються. Співпраця – найкращий спосіб вирішення конфліктів.

 Моделювання ситуації
А зараз ви  спробуйте   за цим алгоритмом розвʼязати ось таку ситуацію
         Учням вашого класу дано завдання виготовити колаж про здоровий спосіб життя. Вдома вони підготували різні види інформації  з даної темі.
(Звертаюсь до дітей)
 Будь ласка, розмістіть свої замітки, які ви підготували, так, щоб ваш колаж був найкращий. Отже, до праці!
(Звертаюсь до класу)
А для вас завдання уважно слухати, спостерігати та аналізувати цю ситуацію.
                                                     СИТУАЦІЯ
-         Слухайте, я знайшла цікаву інформацію про Правильний розпорядок дня. Вона найкраща! її потрібно поставити по центру!
-         А чому це твоя найкраща! Я думаю, моя має бути по центру!
-         Ні! Не ваша! А моя! Тому, що в мене про загартуванння, а це так корисно для здоровʼя!
-         Так, стоп! Чому ви сперечаєтесь? Я головна, бо я староста. Тому моя буде по центру!

Психолог
Добре, діти. Ваше завдання – за 2 хв. презентувати ваш колаж.

А ми з вами  будемо конструктивно розвʼязувати конфліктну ситуацію, за якою ви спостерігали.

-         Що за алгоритмом саме перше потрібно було зробити?
                                   (Відповіді дітей з класу)

1.Заспокоїтися і спробувати заспокоїти співрозмовника. Перестати сперечатися.

2. Подумати, обміркувати  та оцінити, яке буде розміщення інформацій  краще для всіх.

3. Прийняти рішення: Адже мета у всіх одна «Перемогти у конкурсі»

 4.Вони мають діяти, як одна команда спільно, поводитися впевнено, стримувати негативні емоції, поважати думку своїх товаришів, бути толерантними.

Ось це все і допоможе у вирішені конфлікту! Дякую вам! 
А зараз почуємо і побачимо, як впоралися з цією ситуацією наші учні.

Учні, що виготовляли колаж
Ми подумали і вирішили, що нам треба перемога у конкурсі. А щоб її здобути, потрібно чути, бачити, поважати іншого. Ось наш колаж, створений  завдяки способу  співпраці.

Вправа  « Гра розсипанка»
Пропоную вам скласти (закінчити)  вислови.
(у кожного на парті розсипані слова, із них потрібно скласти вислови)

1.Найголовніше, щоб обидві сторони бажали... (розв'язання конфлікту).
2.Дайте можливість партнерові висловитися,... (уважно його послухайте).
3.Ідіть на всі можливі... (компроміси).
4. Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх.. (розв'язати)
5. Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).

Вправа «Кошик для сміття»
А щоб не конфліктувати треба постійно     самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

         Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

          І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.

          Сподіваюсь, що після  нашого заняття в вашому житті буде виникати  менше конфліктних ситуацій.

Мудра людина завжди знайде спосіб, щоб не почати конфлікт.
Тож будьте  завжди мудрими людьми.
        
      Адже,  перш ніж  щось  сказати – порахуй до десяти, перш ніж образити – порахуй до ста, перш ніж ударити – порахуй до тисячі. Народна мудрість.


Немає коментарів:

Дописати коментар