1.
«Ефект очевидців»
Феномен, який полягає в тому, що, коли потрібна допомога, чим більша кількість
людей присутня, тим менш імовірно, що хтось із них надасть допомогу. Раніше це
розглядалося як ознака дегуманізації, яка відбувається в міському
середовищі. Зараз вже відомо, що цей ефект є загальним для всіх. По суті,
чим більше людей знаходиться поруч, тим більше ймовірно, що кожен з них вважає,
що хтось інший надасть допомогу – отже, ніхто не допомагає.
2. «Ефект Ромео і Джульєтти»
Збільшення привабливості двох людей один для одного, що виникає в результаті
спроб їх батьків або інших розлучити їх.
3. “Ефект аудиторії”
(Ефект Зайонца, ефект фасилітації) – вплив сторонньої присутності на поведінку
людини. Цей ефект необхідно враховувати при проведенні, приміром, психологічних
досліджень: ефект аудиторії можна розглядати як один з чинників, які загрожують
внутрішній валідності. Приклади: Чоловік намагається показати себе в кращому
світлі перед жінкою (і навпаки). У присутності сторонніх чоловік може
переживати сильні емоції хвилюватися, бентежитися і т.д.Поведінка і думки
людини наодинці з собою і в компанії частенько відрізняться.
4. «Ефект Пігмаліона»
Термін Е. П. взятий з п’єси Джоржда Бернарда Шоу. Він використовується як
синонім самоздійснювального пророцтва. Роберт Розенталь і Ленор Джекобсон
вперше використали це поняття в своїй книзі, в якій описувалися вплив очікувань
вчителів на поведінку учнів. Оригінальне дослідження полягало в маніпулюванні
очікуваннями вчителів та оцінці їх впливів на показники IQ школярів. 20%
випадково обраних школярів з 18 різних класів описувалися вчителям як такі,
щоволодіють надзвичайно високим потенціалом навчальних досягнень. Учні молодших
класів, щодо яких були сформовані високі очікування вчителів, виявили значний
приріст в загальних показниках IQ і показниках здатності до міркування у
порівнянні з іншими учнями у своїй школі.
5. «Ефект Зейгарник»
Англ. Zeigarnik effect – мнемічний ефект, що складається в залежності
ефективності запам’ятовування матеріалу (дій) від ступеня закінченості дій.
Названий від імені учениці К. Левіна – Б. В. Зейгарник. Суть феномену полягає в
тому, що людина краще запам’ятовує дію, яка залишилося незавершеною. Це
пояснюється тією напруженістю, яка виникає на початку кожної дії, але не
отримує розрядки, якщо дія не закінчилась. Ефект переважного утримання в
мимовільної пам’яті перерваної, незакінченою діяльності використовується в
педагогіці та мистецтві.
6. Ефект Ореола
Його суть полягає в тому, що якщо людина в якійсь ситуації справляє позитивне
враження, то виникає неусвідомлюване “приписування” йому інших позитивних
якостей, якщо вони у нього в наслідку і не проявляються. При виникненні
негативного враження, здійснюється спроба бачити в людині тільки погане, не
помічаючи повної палітри особистісних характеристик. Серед студентів добре
відомий міф: “спочатку студент працює на заліковку, а потім вона на нього”.
Справа в тому, що добре займаючись в семестрі і
ретельно готуючись до іспитів частина студентів отримують тільки відмінні
оцінки в 1-2 семестрах. У подальшому, окремі з них, у силу різних обставин,
стали займатися менше і на іспитах не завжди відповідали на всі питання. Але на
викладача вже діяв “ефект ореолу” і він все намагався “натягнути”
відповідь студента на “відмінно”.
Немає коментарів:
Дописати коментар